Prachtige Praktijk van Rick den Heijer (Mondcentrum Drunen): ‘Ondernemerschap draait om waarde creëren’

Mondcentrum Drunen van tandarts Rick den Heijer maakt sinds de nieuwbouw in 2017 een gestage groei door. Dankzij investeringen in nieuwe technologie, slimme planning en taakdifferentiatie wil Den Heijer iedereen in de praktijk lekker laten werken. ‘Maakt een innovatie het werk prettiger, sneller of voorspelbaarder? Het gaat niet om het innoveren op zich, de vernieuwing moet in mijn visie passen.’

Tandarts Rick den Heijer (37) begon in 2011 met Mondcentrum Drunen, toen hij een tandartspraktijk in het Noord-Brabantse dorp kon overnemen. In januari 2017 opende hij het nieuwe Mondcentrum Drunen, een tandartspraktijk met meerdere specialismen onder een dak met vijf behandelkamers. Rick den Heijer: ‘Het is een heerlijke praktijk geworden, heel licht, met een geoptimaliseerde routing en looplijnen. De praktijk heb ik uitgedacht met een team van professionals en ook zo kunnen waarmaken. Ons motto is: ‘Een leven lang lachen’. We willen mensen beter maken en dat doen we zo goed, snel en mooi mogelijk.’

Vidashield zuigt aerosolen continu op’

Mondcentrum Drunen was tijdens de coronacrisis vijf weken dicht. Dankzij de aanschaf van een nieuw luchtdesinfectiesysteem van Vidashield kon Den Heijer de doorstroming van patiënten weer op het oude niveau brengen. UV-C technologie wordt in de zorg veel gebruikt als desinfectiemethode en is bewezen effectief bij het neutraliseren van gevaarlijke micro-organismen, vertelt Den Heijer.

‘Innovaties moeten bijdragen aan lekker werken’

Den Heijer wil als ondernemer blijven innoveren. ‘We bieden tandartsen de mogelijkheid op meerdere behandelkamers te werken, zodat ze afwisselender en efficiënter kunnen werken met meer omzet. Ik schaf ook nieuwe technieken aan als een intra orale scanner, een laser, microscoop, efficiënt verwerkbare composieten, afzuigers en uithardingslampen. Dat vertaalt zich in goede kwaliteit voor de patiënt en dat werkt allemaal lekker. Ik kijk altijd wat er aan nieuwe technieken op de markt komt en vraag me dan af of het ons en de patiënten wat oplevert. Maakt een innovatie het werk prettiger, sneller of voorspelbaarder? Het creëren van meerwaarde in werkplezier en kwaliteit zijn voorwaardes om nieuwe technieken of procedures toe te passen in mijn bedrijf.

‘Ondernemen is blijven leren’

In de visie van Den Heijer draait ondernemerschap ook om steeds blijven leren. ‘Dat geldt voor de tandheelkunde maar ook voor het runnen van een bedrijf. Hoe werkt het cijfermatig? En hoe kunnen we blijven inspelen op de toekomst van de mondzorg? Tandheelkunde zal onze generatie wel nodig blijven, omdat mensen gaatjes blijven houden. En dat is eigenlijk bizar: we weten allemaal waardoor die gaatjes komen, maar toch blijven ze ontstaan en hebben we als tandartsen werk. De focus komt wel steeds meer op preventie te liggen, waarbij het totale behandelteam een meer coachende rol krijgt. Beugels zullen wel blijven bestaan, omdat mensen hun tanden recht willen laten zetten. De rol van techniek zal verder groeien, ook om mensen met minder angst een behandeling te kunnen geven.’

 

Bron:MO “Prachtige Praktijken”